Writers Café
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Een online community waar het schrijven centraal staat. Gedichten, korte verhalen, (o)rpg's, lange verhalen, hele boeken. Alles en iedereen is welkom!
 
IndexPortalLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Algemene regels

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin


Aantal berichten : 15
Punten : 6965
Reputatie : 1
Registratiedatum : 22-11-14

Algemene regels Empty
BerichtOnderwerp: Algemene regels   Algemene regels Emptyza nov 22, 2014 11:29 am

Een lange lijst, maar zeker wel belangrijke punten. Je kan op je gedrag worden aangesproken wanneer je één of meerdere van deze regels overtreed en wanneer dit te vaak voorkomt kan je rekenen op consequenties in de vorm van een waarschuwing of (tijdelijke) ban (al zullen wij hier niet al te snel gebruik van maken en we gaan er natuurlijk van uit dit niet eens nodig te hebben!).

1. Algemene voorwaarden
I.    Het is toegestaan om persoonlijke gegevens met andere leden te delen, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor mogelijke consequenties.
II.   Dit forum is via actieforum gemaakt en dus gratis, wat zowel voor als nadelen heeft. We beschikken over veel opties, maar zijn niet in staat om alles aan te  passen, wat spijtig is, maar wel te overleven. Mocht je suggesties hebben, dan zullen we kijken in hoeverre we deze door kunnen voeren, maar spreek ons er niet op aan wanneer dit geen mogelijkheid blijkt te zijn.
III.  Schelden, vloeken e.d. is toegestaan, zolang je iemand hier niet mee tracht te beledigen.
IV.  Wij tolereren geen onaangekondigde spoilers. Wanneer je een (O)rpg houdt over een film/serie/boek en er bestaat een kans dat er spoilers in voor zullen komen, vermeld dit dan in de titel/het eerste bericht zodat mensen gewaarschuwd zijn.
V.   Forums over specifieke dingen (zoals verhalen, gedichten, verhaallijnen, etc.) behouden hun rechten totdat de maker ervan aangeeft dat het oké is om het verder te gebruiken/verspreiden. Oftewel, het is absoluut niet toegestaan om te creaties van anderen te stelen en/of te doen alsof ze van jou zijn wanneer dit niet het geval is.

2. (O)Rpg
I.    Godmodden/Powerplayen/Mary Sue/Gary Stue en welke andere versie je er ook maar van kent is niet toegestaan. Wat houdt dit precies in?        

  • Godmodden: Oftewel, het inzetten van het personage/spreken namens het personage van een ander in je eigen stuk zonder dit te hebben overlegd met de persoon waarmee je schrijft. Stel, jullie schrijven met Henk en Bob. Bob, het personage van de ander, heeft jou zojuist onder schot genomen en jij probeert te bedenken hoe je je hier nou weer uit redt:

    Fout:
    Ik zag dat het geweer trilde in de onervaren handen van Bob en hief langzaam mijn handen op.
    'Je wilt dit niet doen, dat zie ik aan je,' fluisterde ik. De andere man verstrakte zijn grip en keek hem kwaad aan.
    'Jij weet niets, Henk, helemaal niets.' Een traan rolde over zijn wang. 'Je hebt haar vermoord.'
    'Ja, ik dood mensen, dat is nu eenmaal hoe ik te werk ga. Dat wist je al voordat je ook maar kennis met me had gemaakt en toch besloot je je in te zetten voor mijn doel. Dus laat dat geweer zakken, we weten allebei dat jij diep vanbinnen al tijden geleden vrede hebt gemaakt met de dood van je zus en dat mijn aanwezigheid het enige is dat je op de been houdt nu je je familie hebt ingeruild voor de adrenaline van dit leven.' Ik zag de twijfel in zijn ogen en wist dat ik het juiste had gezegd, een gevoel dat werd bevestigd toen de loop van het geweer langzaam omlaag ging en hij zijn armen slap langs zijn lichaam liet hangen.
    Goed:
    'Doe dit niet, Bob, je weet niet waar je mee bezig bent.' Langzaam schuifelde ik achteruit, al verbrak ik het oogcontact met de andere man niet. Zou ik in staat zijn op hem in te praten? Hem ervan te weerhouden de trekker over te halen? Of was het een slimmere keuze om simpelweg de ruimte te ontvluchten en zo zijn woede een andere keer te trotseren. 'Je weet niet wat het met je doet om een leven te nemen, Bob. Laat je woede niet die keus voor je maken, dat is het niet waard.' Mijn hand sloot zich achter mijn rug om de deurklink. 'Laat het geweer zakken, we weten allebei dat jij diep vanbinnen al tijden gelede vrede hebt gemaakt met de dood van je zus en dat mijn aanwezigheid in je leven het enige is dat je momenteel op de been houdt nu je je familie hebt ingeruild voor de adrenaline die mijn levenswijze je biedt.' Zouden die woorden genoeg zijn om hem tot inkeer te brengen?

  • Powerplayen: Van je eigen personage een onoverwinnelijk fenomeen maken en je uit elke situatie redden door de meest uiteenlopende mogelijkheiden te gebruiken. Werd je neergeschoten? Dan geneest je wond binnen enkele dagen door goede verzorging en minimale rust (onmogelijk, valt dus onder powerplayen). Ben je gestorven? Dan kom je op wonderbaarlijke wijze weer tot leven zonder een schrammetje. Is de liefde van je leven voor je ogen vermoord? Dan kan je je alleen focussen op het pakken van de moordenaar en vind er geen moment oponthoud plaats omdat je er kapot van bent dat die persoon uit je leven is gerukt (hoogst onwaarschijnlijk, nietwaar?).

  • Mary Sue/Gary Stue: Deze twee lieftallige namen worden gebruikt om de 'perfecte' personages die zo nu en dan langskomen te omschrijven (dit soort personen worden ook vaak gebruikt bij het powerplayen). Ze hebben geen minpunten, een perfect leven en worden geliefd door iedereen... op sommige medeschrijvers na die zich hier enorm aan kunnen ergeren. Probeer je personage minpunten te geven, niemand is perfect!

II.   RESPECTEER ELKAAR. Niet iedereen zal even goed kunnen schrijven en daar is niets mis mee, maar wij zullen het niet accepteren wanneer mensen elkaar de grond in boren, enkel omdat de ander misschien op een minder hoog niveau schrijft als zij/hij. Anderzijds, wanneer iemand liever niet met jou wilt schrijven ómdat je nu eenmaal op een lager niveau schrijft, accepteer dit dan ook - iedereen is vrij in zijn keuze.
III.   Probeer je niet beledigd te voelen wanneer een ander je probeert te helpen in de vorm van feedback of tips. Deze zijn (over het algemeen) enkel vriendschappelijk  bedoeld en kunnen je wel degelijk helpen om je schrijfstijl verder te ontwikkelen. Wanneer je een bepaalde opmerking toch als onvriendelijk beschouwd, ben je vrij om hier wat van te zeggen of het te melden aan een Admin/Grammar Nazi.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://writingcommunity.actieforum.com
 
Algemene regels
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De algemene regels staan online

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Writers Café :: Welkom! :: Algemeen-
Ga naar: